Fogágybetegségek és szájhigiénia

A fogágynak hatalmas szerepe van a szájhigéniánk megtartásában, hiszen szövetei tartják szilárdan helyükön fogainkat. Amikor a tartószövetek sérülnek/sorvadnak, akkor beszélünk fogágybetegségről. A beteg fogágy tünete lehet fogínyérzékenység, fogínyvérzés, rossz lehelet, a fogíny visszahúzódása vagy a mozgó fog.

Amint észreveszi a fogágybetegség bármely fent említett tünetét, érdemes azonnal szakképzett fogorvoshoz fordulni, hogy még időben megállítsa a folyamatot, mely akár fogvesztéshez is vezethet. Mindenekelőtt a fogorvos/parodontológus szakértő segítségével érdemes utánajárni, mi is okozza a fogágybetegséget.

A fogágybetegség kiváltó oka lehet genetikai hajlam, betegség, nem megfelelő szájápolás, de akár kisebb sérülés is előidézheti a fogágybetegségre utaló kellemetlen tüneteket.

Fogyínysorvadás mint fogágybetegség

Amennyiben genetikai hajlamból eredő fogyínysorvadás húzódik a betegség hátterében, érdemes az átlagnál sűrűbben járni fogorvosi kontrollokra, hiszen így is késleltethető a fogágy visszahúzódása.

Miért fontos a szájhigiénia megőrzése?

A rendszertelen fogmosás, helytelen szájhigiénia teret ad a fognyakra rakodó lepedéknek, melyben a felszaporodó baktériumok könnyen fogínygyulladást idézhetnek elő. A fogakra rakodó dentális plakk, amelyből kialakul a későbbiekben a fogkő, ellen lehet védekezni alapos fogmosással és fogselyem használatával, de így is ajánlott a legalább félévenként ismétlődő fogkőeltávolítás.

Az ínyszélen elhelyezkedő gyulladás legtöbbször érzékenységgel, duzzanattal és vörös színnel járhat együtt. Ha a fájdalom nem is késztet a fogorvos mielőbbi felkeresésére, nem árt tudni, hogy a hosszú ideig fogakon lévő fogkő a fognyakat is megtámadhatja, a tartószövetet pusztíthatja, ami előbb-utóbb fogvesztéshez vezethet.

A fogágybetegség további okai között szerepelhet a stressz, hormonális elváltozás, gyógyszer mellékhatás vagy immunhiányos állapot.